Normalment abans de començar a crear un videojoc, s'ha de tenir fet, més o menys, la idea i el
concepte del que es vol crear i després s'ha d'haver aprovat (donant "llum verda") per l'empresa desenvolupadora/
publicadora.
Els programadors poden desenvolupar "ràpidament i sense cura artísticament" prototips mostrant
diferents seccions o característiques del videojoc perquè els dissenyadors el vegin, i si està adequat a la seva
idea, els artistes, llavors començaran a donar un toc més artístic. Els artistes també creen esborranys en paper o
ordinador del que veuen reflectit al document de disseny.
La producció pren el seu nom en el període quan el projecte s'està realitzant tècnicament i es va
donant forma al videojoc. Els programadors escriuen amb nou codi font, els artistes creen imatges en 2D o models en tres dimensions dels elements del videojoc. Els enginyers de so
creen efectes de so i músics creen música pel videojoc. Els dissenyadors d'escenaris creen diverses pantalles o
mons, i els escriptors escriuen diàlegs pels personatges en les escenes cinemàtiques.
El videojoc comença a
ser jugable quan la majoria dels elements principals del videojoc ja estan dins del programari.
Els projectes de desenvolupament de videojocs comercials normalment són mostrats davant el públic
en grans esdeveniments. En aquests esdeveniments, que poden ser fires o simplement presentacions i demostracions,
se sol fer públic una versió de prova jugable o que gràficament es vegi que el projecte està avançat perquè els
visitants puguin veure com serà el futur videojoc.
La fira més important és l'E3, que se celebra anualment
en diferents ciutats americanes.
Les setmanes properes a l'acabament del videojoc són intenses, amb la major part de l'equip treballant durant moltes hores. Ja no hi ha temps per posar noves idees, ja que queda poc temps i quan hi ha algun problema, l'equip es bolca a mirar d'arreglar-lo.
L'equip de prova d'errors té un paper més important al final del projecte. Tot i que no necessiten
provar noves característiques, nivells i errors, ja que han anat veient els problemes principals a mesura que el
projecte avançava. Els provadors s'han d'assegurar que tot funciona perfectament.
Les proves de regressió
és una de les tasques més vitals que són necessàries per a un desenvolupament de programari efectiu. Com que
s'afegeixen noves característiques, hi ha canvis substancials a la base de codi que
pot afectar a diferents parts del videojoc.
Després de posar el videojoc a la facturació, algunes empreses de videojocs donen als seus membres un temps de festa (potser d'una setmana a dues) per intentar compensar el temps en excés que s'ha pogut necessitar per completar el videojoc a temps.
Els videojocs de consola que es consideren 100% completats són els que són manufacturats i que no es poden canviar. Això no obstant, amb la introducció de les consoles per connectar en línia com la PlayStation 3 i la Xbox 360, una gran part dels videojocs que es connecten en línia es poden arreglar possibles errors, com també l'afegiment de noves característiques i novetats en el videojoc.
El desenvolupament és supervisat per productors interns i externs. El productor gestiona
l'equip de desenvolupament, els horaris, els informes de progrés, contracta i assigna personal, i així
successivament.
Les responsabilitats del productor inclouen relacions públiques, negociació de contractes,
manteniment de calendari i pressupost, garantia de qualitat, gestió de proves beta i localització.
Un publicador de videojocs és una empresa que publica videojocs que han desenvolupat internament o han estat desenvolupats per un desenvolupador extern de videojocs. Igual que els editors de llibres o els editors de pel·lícules de DVD, els editors de videojocs són responsables de la fabricació i el màrqueting del seu producte, incloent la investigació de mercat i tots els aspectes de la publicitat.
Un dissenyador de jocs és una persona que dissenya la jugabilitat, concebi i dissenya les
regles i l'estructura d'un joc.
Són el visionari principal del joc.
Un dels rols d'un dissenyador
és ser escriptor, sovint emprat a temps parcial per concebre la narrativa del joc, el diàleg, el comentari, la
narrativa de la escena, les revistes, el contingut d'empaquetament de videojocs, el sistema de pistes, etc.
Un artista de jocs és un artista visual que crea art de videojocs. La producció d'art sol ser
supervisada per un director d'art o un líder d'art, assegurant-se que se segueix la seva visió.
El treball de l'artista pot
estar orientat en 2D o en 3D. Els artistes 2D poden produir art conceptual, sprites, textures, fons ambientals o
imatges de terreny, i interfície d'usuari. Els artistes 3D poden produir models o malles, animació, entorn 3D, i
cinematics.
Un programador de jocs és un enginyer de programari que principalment desenvolupa videojocs
o programari relacionat. El desenvolupament del codi base del joc és
gestionat per programadors.
Normalment hi ha un a diversos programadors principals, que implementen el
codi base inicial del joc i fan una visió general del desenvolupament futur i l'assignació de programador en
mòduls individuals.
Un dissenyador de nivells és una persona que crea nivells, reptes o missions per a videojocs
que utilitzen un conjunt específic de programes.
Els dissenyadors de nivells treballen amb versions
incompletes i completes del joc. Els programadors de jocs normalment produeixen editors de nivell i eines de
disseny per als dissenyadors que s'utilitzen. Això elimina la necessitat que els dissenyadors accedeixin o
modifiquin el codi de joc.
Els enginyers de so són professionals tècnics responsables dels efectes de so i el
posicionament del so. De vegades participen en la creació de comentaris hàptics.
De vegades supervisen
l'actuació de veu i altres creació d'actius sonors. Els compositors que creen la partitura musical d'un joc
també componen l'equip de so d'un joc, tot i que sovint aquest treball és externalitzat.
La garantia de qualitat la duen a terme els provadors de joc. Un tester de jocs analitza
videojocs per documentar defectes de programari com a part d'un control de qualitat. El testing és un camp
altament tècnic que requereix experiència informàtica i competència analítica.
Els provadors asseguren
que el joc cau dins del disseny proposat: tant funciona com és entretingut. Això implica provar totes les
característiques, compatibilitat, localització, etc.